Zastosowanie ławek w tworzeniu wizerunku miast. Elementy architektury w formie napisów i symboli
Coraz więcej miast i mniejszych miejscowości w Polsce podejmuje działania ukierunkowane na kształtowanie swojego wizerunku. Najważniejszym celem inicjatyw podejmowanych przez samorządy w tym zakresie jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej okolicy. Jednym z ciekawszych sposobów na kształtowanie wizerunku przestrzeni jest układanie napisów i symboli z elementów małej architektury miejskiej, takich jak ławki i kwietniki.
Mała architektura miejska – nowy wymiar użyteczności
O tym, jak ważne są ławeczki i śmietniki na ulicach miasta przekonaliśmy się szczególnie dotkliwie tej wiosny. Cieplejsze i dłuższe dni zachęciły mieszkańców do spędzania czasu poza domem, co w połączeniu z ograniczeniami w branży gastronomicznej miało dość smutny skutek. Ludzie jedzący na stojąco i olbrzymie ilości opakowań po daniach na wynos, na które zabrakło miejsca w koszach na śmieci – obraz dyskomfortu i chaosu. Wiele miast postanowiło zareagować, inwestując w nowe ławeczki i śmietniki.
Konieczność zmian i udoskonaleń w przestrzeni publicznej stworzyła okazję do wdrażania nowych, oryginalnych pomysłów na kształtowanie wizerunku miast. Podczas modernizacji Placu Solidarności i Wolności w Łukowie wykorzystano pomysł stworzenia napisu z ławek. Do ułożenia nazwy miasta użyto elementów betonowych i drewnianych; całość tworzy przyjemną przestrzeń wypoczynkową, a jednocześnie jest charakterystycznym akcentem, który z pewnością będzie przykuwał uwagę turystów. Realizację projektu powierzono firmie INVESTIM. Oprócz napisu na placu pojawiły się inne nowe elementy małej architektury – betonowe ławeczki, donice i kosze, a także sadzonki młodych drzew.
Przykład z Łukowa pokazuje, że mała architektura oprócz swoich podstawowych zadań może pełnić również dodatkowo funkcję promocyjną. O nowych ławkach mówią nie tylko mieszkańcy miasta, ale całego regionu.
Kształtowanie wizerunku miasta za pomocą małej architektury
Marketing miasta jest wciąż słabo zbadanym zagadnieniem. Być może stąd wynikają słynne wizerunkowe „wpadki” niektórych polskich miast. Napis wzorowany na słynnym HOLLYWOOD przy wjeździe do trzytysięcznego miasteczka bez własnego kina to tylko jeden drobny przykład nietrafionej inwestycji. Tymczasem dla wielu miejscowości, zwłaszcza o mniejszych możliwościach budżetowych, wykorzystanie małej architektury do celów wizerunkowych wydaje się idealnym rozwiązaniem.
Ławki miejskie, betonowe donice i kamienne stoły do gry w szachy mogą układać się nie tylko w napisy. W przypadku miejscowości o bardzo długich nazwach takie rozwiązanie często byłoby niemożliwe. Z elementów małej architektury można układać też rozmaite symbole (np. herb miasta lub charakterystyczny dla regionu znak), a także kształtować przestrzeń, m.in. przez wyznaczanie tras pieszych. Każdy projekt musi być dopasowany do warunków w otoczeniu i korespondować z tożsamością danego miejsca. Przemyślana koncepcja i solidne wykonanie na pewno zwiększą atrakcyjność turystyczną miasta i urzekną jego mieszkańców.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana