Artykuł sponsorowany

Zastosowanie ławek w tworzeniu wizerunku miast. Elementy architektury w formie napisów i symboli

Zastosowanie ławek w tworzeniu wizerunku miast. Elementy architektury w formie napisów i symboli

Coraz więcej miast i mniejszych miejscowości w Polsce podejmuje działania ukierunkowane na kształtowanie swojego wizerunku. Najważniejszym celem inicjatyw podejmowanych przez samorządy w tym zakresie jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej okolicy. Jednym z ciekawszych sposobów na kształtowanie wizerunku przestrzeni jest układanie napisów i symboli z elementów małej architektury miejskiej, takich jak ławki i kwietniki.

Mała architektura miejska – nowy wymiar użyteczności

O tym, jak ważne są ławeczki i śmietniki na ulicach miasta przekonaliśmy się szczególnie dotkliwie tej wiosny. Cieplejsze i dłuższe dni zachęciły mieszkańców do spędzania czasu poza domem, co w połączeniu z ograniczeniami w branży gastronomicznej miało dość smutny skutek. Ludzie jedzący na stojąco i olbrzymie ilości opakowań po daniach na wynos, na które zabrakło miejsca w koszach na śmieci – obraz dyskomfortu i chaosu. Wiele miast postanowiło zareagować, inwestując w nowe ławeczki i śmietniki.

Konieczność zmian i udoskonaleń w przestrzeni publicznej stworzyła okazję do wdrażania nowych, oryginalnych pomysłów na kształtowanie wizerunku miast. Podczas modernizacji Placu Solidarności i Wolności w Łukowie wykorzystano pomysł stworzenia napisu z ławek. Do ułożenia nazwy miasta użyto elementów betonowych i drewnianych; całość tworzy przyjemną przestrzeń wypoczynkową, a jednocześnie jest charakterystycznym akcentem, który z pewnością będzie przykuwał uwagę turystów. Realizację projektu powierzono firmie INVESTIM. Oprócz napisu na placu pojawiły się inne nowe elementy małej architektury – betonowe ławeczki, donice i kosze, a także sadzonki młodych drzew.

Przykład z Łukowa pokazuje, że mała architektura oprócz swoich podstawowych zadań może pełnić również dodatkowo funkcję promocyjną. O nowych ławkach mówią nie tylko mieszkańcy miasta, ale całego regionu.

Kształtowanie wizerunku miasta za pomocą małej architektury

Marketing miasta jest wciąż słabo zbadanym zagadnieniem. Być może stąd wynikają słynne wizerunkowe „wpadki” niektórych polskich miast. Napis wzorowany na słynnym HOLLYWOOD przy wjeździe do trzytysięcznego miasteczka bez własnego kina to tylko jeden drobny przykład nietrafionej inwestycji. Tymczasem dla wielu miejscowości, zwłaszcza o mniejszych możliwościach budżetowych, wykorzystanie małej architektury do celów wizerunkowych wydaje się idealnym rozwiązaniem.

Ławki miejskie, betonowe donice i kamienne stoły do gry w szachy mogą układać się nie tylko w napisy. W przypadku miejscowości o bardzo długich nazwach takie rozwiązanie często byłoby niemożliwe. Z elementów małej architektury można układać też rozmaite symbole (np. herb miasta lub charakterystyczny dla regionu znak), a także kształtować przestrzeń, m.in. przez wyznaczanie tras pieszych. Każdy projekt musi być dopasowany do warunków w otoczeniu i korespondować z tożsamością danego miejsca. Przemyślana koncepcja i solidne wykonanie na pewno zwiększą atrakcyjność turystyczną miasta i urzekną jego mieszkańców.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.